Annons:

Inte hittat ny plats för halkbanan –

Tomas Monell och Carl-Johan Monell är inte bittra, säger de. Men de hoppas fortfarande på att bli kvar i Vimmerby.

Inte hittat ny plats för halkbanan – "Sover inte bra om nätterna"

I början av 2015 sålde Vimmerby kommun halkbanan till Astrid Lindgrens Värld. Tomas Monell har fortfarande inte hittat någon lämplig plats för sin verksamhet – och vill fortfarande stanna i Vimmerby. – Jag tycker inte att kommunen har visat tillräckligt med intresse hittills, säger han.

Annons:

Det är full aktivitet på Vimmerby Halkbana när vi besöker Tomas Monells verksamhet den här soliga majdagen. 

– Det finns inte en parkeringsplats ledig, det är fullt av motorcyklar och mopeder och det är uppskrivningar. Det är fullt varje dag, vi har fått köra lördag och söndag med risktvåutbildningen, säger Tomas Monell. 

Just nu hyr Monells företag Tomas Monells Trafikskolor AB området av Astrid Lindgrens Värld. ALV förvärvade nämligen halkbanan av Vimmerby kommun i början av 2015 för drygt sex miljoner kronor. Då hade Tomas Monell hyrt av kommunen i fem år och det nuvarande avtalet med ALV sträcker sig sex månader åt gången. Sedan måste det förnyas.

– Att ALV ska ha platsen är inte problemet. Problemet är att man inte garderade att det fanns en annan plats för oss innan. Säger ALV att de behöver ha det här, då har vi sex månader på oss. Då lägger vi ner och då blir det Norrköping, Kalmar eller Linköping, säger han. 

"Bidrar till Vimmerby"

Flera olika verksamheter finns på halkbanan. 

– Det handlar om mopedutbildning, motorcykel, prov, själva halkbanan, risktvåutbildningen. Många som kommer hit har inte med Trafikskolan att göra och det kommer folk från Oskarshamn, Kalmar, Nybro, ja, hela Sverige för att köra upp här. Jag tror att det är ett par tusen personer här varje år, säger sonen Carl-Johan Monell. 

Nu riskerar all verksamhet att försvinna från Vimmerby. 

– Om 2 000 personer ska någon annanstans, även om det bara är Hultsfred, blir det ju en miljöpåverkan. Det är också en del folk som är utifrån och när de kommer hit kanske de fikar eller köper någon tröja här. Allt bidrar till Vimmerby och utvecklar staden. 

För svalt intresse

Tomas Monell är inte bitter på kommunen, säger han. Däremot tycker han att deras intresse varit för svalt. 

– Jag hoppas att det sista ordet inte är sagt än, att kommunen ger oss en chans till. Vill de verkligen att det här försvinner från Vimmerby? Det är en samhällsservice som riskerar att försvinna. Men är kommunledningens yttersta mening att det inte ska finnas risk-, släp-, mc- och mopedutbildning, då ska heller ingen skugga falla på dem. Tycker kommunledningen att det inte är viktigt, så har jag inget emot det. Då kan jag göra något annat. 

Vad vill du att kommunen ska göra?

– Ta fram en tomt, en plats och en prisbild som gör det möjligt för mig att bygga. Om det är ett hyreskontrakt eller ett köpekontrakt spelar ingen roll. Jag tycker inte att kommunen visat tillräckligt med intresse hittills. Vi har byggt upp den här nivån som har varit i 40 år och så nu bryr man sig inte om det alls. 

Sover inte bra

Halkbanans område i Vimmerby är på tre hektar. En ny plats för Monell skulle kunna bli vid flygplatsen i Hultsfred. 

– Det kan bli så att det är det enda alternativet. Men det vore inte lätt att ha de här i Hultsfred. Den risken är dock stor. Rimforsa är också ett alternativ, och då vore det nära en storstad. 

Tomas Monell ska snart träffa kommunledningen för ett möte. 

– Jag hoppas att det sista ordet inte är sagt. Jag servar förstås mitt företag, det ska gå med vinst, men det är mycket verksamhet här som servar allmänheten, som inte går via mig. Det här är en viktig plats. Hur reagerar folket när vi säger att det inte finns någonstans att vara? Jag sover inte bra om nätterna när jag inte vet hur det ska ersättas. 

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt