Ökad popularitet för casino online
Sedan pandemiåren har spel på casino online fått ett ordentligt uppsving på den svenska marknaden. Idag spelar nästan var tredje svensk på ett nätcasino minst en gång per kvartal, och enligt ny statistik från Spelinspektionen sker det 32 inloggningar på en sådan plattform varje sekund. Något som pekar på en stor ökning bland spelare när det sätts i perspektiv till att Swish i genomsnitt används var 29:e sekund.
Att spel på nätet blivit så pass populärt är främst på grund av dess tillgänglighet där spelare idag kan få tillgång till underhållning i form av spel online under dygnets alla timmar. Spelplattformarna är även lättillgängliga genom mobiltelefoner och surfplattor vilket möjliggör för många att kunna spela såväl hemma som när de är på språng.
En annan anledning är att allt fler aktörer fått inträde på den svenska marknaden, vilket öppnar upp för helt nya möjligheter för spelarna. Detta till skillnad från det spelmonopol som tidigare funnits innan den spellag vi känner till idag trädde i kraft.
Redan hårt reglerad spelmarknad
1 januari 2019 infördes en ny spellag i Sverige, och ansågs redan då vara en strikt sådan. För att spelbolag ska få vara verksamma på den svenska marknaden, och rikta sig mot svenska spelare, måste de ansöka om tillstånd i form av en svensk spellicens. Denna licens ger Spelinspektionen möjligheten att ställa krav på såväl spelreklam som hur spelbolagen ska arbeta för en sundare spelmarknad.
I dagsläget finns en rad åtgärder, även kallade spelansvarsåtgärder, som spelbolagen har som krav att följa och inkluderar:
- Spelgränser - där samtliga casinon online (och bettingsajter) ska ge spelarna möjligheten att sätta sina egna gränser. Både vad gäller tiden och pengarna de tänkt spendera på respektive sajt.
- Spelpaus – dessutom ska spelbolagen tillhandahålla möjligheten för spelare att genomföra en självavstängning genom Spelpaus. Detta för att tidigt kunna stoppa ett eventuellt spelproblem eller -beroende.
- Självtester – spelare ska även kunna genomföra självtester på spelsajterna för att tydligare kunna se ändringar i sina spelbeteenden.
Genom exempelvis självtester, tillsammans med spelgränser, ska även spelbolagen själva kunna följa trender bland kunderna och proaktivt kunna motverka att en av dessa far illa. Om en spelare har valt att stänga av sig från spel genom tjänsten Spelpaus får denne ingen tillgång till någon form av spel om pengar inom Sverige, samt att all typ av direktreklam hävs. Något som annars är tillåtet för spelbolagen att skicka ut till sina spelare.
Striktare regler kring måttfull reklam slopas
Det är främst spelreklamen som nu kritiseras i samband med att nya åtgärder klubbats igenom. Enligt den proposition som skickades till riksdagen tidigare i år, fanns förslag om att införa ett striktare krav på måttfullhet kring den reklam som idag når ut till konsumenter. Ett förslag som nu slopas.
Enligt en majoritet i kulturutskottet tror man att en förstärkt måttfullhet skulle innebära negativa konsekvenser för de aktörer som i dagsläget följer de regler och riktlinjer som finns på plats. Dessutom menar man att en praxis satts av branschen.
Dock står Azadeh Rojhan, ledamot i kulturutskottet, tillsammans med Folkhälsomyndigheten inte eniga i beslutet då de anser att fortsatt många personer som nås av spelreklam inte bör göra det. Enligt Folkhälsomyndigheten har grannländerna Danmark och Finland, som antagit liknande spellagar, sett att spelreklamen ökat trots att en striktare omreglering skett.