Annons:

M:

Bilden är en genrebild. Foto: Jakob Karlsson

M: "Prestigeprojekt stjäl resurser som kunde gått till vårt län"

För en tid sedan gav regeringen nya direktiv till Trafikverket för det stora infrastrukturbeslut som ska fattas efter sommaren. Direktiven innehöll ramar för de olika länsplanerna – och hur man ska värdera Region Kalmars andel skiljer politikerna åt.
– Det är för lite, anser moderaten Pär-Gustav Johansson, oppisitionsråd i regionen. 

Annons:

För en tid släpptes regeringens direktiv till Trafikverket som bland annat innehöll budgetar ör de regionala infrastrukturplanerna. Kalmar län får 1 068 miljoner i sin fördelning – nästan 150 miljoner mer än nuvarande plan. Ökningen ligger på 14,7 procent samtidigt ökades ramen för utveckling av transportsystemet – varifrån pengarna till länsplanerna tas – med över 30 procent.

Vi har tidigare berättat om Karin Helmerssons, centerpartistisk ordförande i regionens utvecklingsnämnd, positiva reaktion på beslutet. Moderaten Pär-Gustav Johansson är inte lika imponerad – minst sagt.  

– Vi ser nu väldigt konkret hur regeringens och Centerpartiets prestigeprojekt nya banor för höghastighetståg stjäl resurser som kunde gått till vårt län. Länsplanerna finansieras i kommande nationella plan från ramen för utveckling av transportsystemet, som ökar med över 30 procent. Hade vi fått motsvarande ökning i vår länsplan så hade vi fått över 1,2 miljarder kronor. Regeringen lägger helt enkelt pengarna på höghastighetsbanor mellan storstäderna istället för på landsbygden, säger Pär-Gustav Johansson (M). 

Satsar på infrastrukturen

Moderaterna i riksdagen vill lägga mer pengar på underhåll och upprustning av de vägar och järnvägar som redan finns och är motståndare till höghastighetståg.

– Med vår plan finns det pengar över till annat, säger Pär-Gustav Johansson (M) till vår tidning. 

Under lång tid har Kalmar län fått blygsamma medel för infrastruktur jämfört med stora delar av landet. 

– Det är allvarligt att Karin Helmersson antyder att det här på något sätt ändrar det faktum att Kalmar län länge tillhört förlorarna i de nationella planerna. Hur det ska bli några pengar över till bättre vägar och järnvägar i vårt län i kommande nationella plan, när höghastighetsbanorna fått sitt, återstår för regeringen och Länsunionen att lämna besked om, säger Pär-Gustav Johansson (M). 

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Kommentarerna nedan omfattas inte av utgivningsbeviset för www.dagensvimmerby.se.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt