Bilden är en genrebild.
Foto: Jakob Karlsson
För en tid släpptes regeringens direktiv till Trafikverket som bland annat innehöll budgetar ör de regionala infrastrukturplanerna. Kalmar län får 1 068 miljoner i sin fördelning – nästan 150 miljoner mer än nuvarande plan. Ökningen ligger på 14,7 procent samtidigt ökades ramen för utveckling av transportsystemet – varifrån pengarna till länsplanerna tas – med över 30 procent.
Vi har tidigare berättat om Karin Helmerssons, centerpartistisk ordförande i regionens utvecklingsnämnd, positiva reaktion på beslutet. Moderaten Pär-Gustav Johansson är inte lika imponerad – minst sagt.
– Vi ser nu väldigt konkret hur regeringens och Centerpartiets prestigeprojekt nya banor för höghastighetståg stjäl resurser som kunde gått till vårt län. Länsplanerna finansieras i kommande nationella plan från ramen för utveckling av transportsystemet, som ökar med över 30 procent. Hade vi fått motsvarande ökning i vår länsplan så hade vi fått över 1,2 miljarder kronor. Regeringen lägger helt enkelt pengarna på höghastighetsbanor mellan storstäderna istället för på landsbygden, säger Pär-Gustav Johansson (M).
Satsar på infrastrukturen
Moderaterna i riksdagen vill lägga mer pengar på underhåll och upprustning av de vägar och järnvägar som redan finns och är motståndare till höghastighetståg.
– Med vår plan finns det pengar över till annat, säger Pär-Gustav Johansson (M) till vår tidning.
Under lång tid har Kalmar län fått blygsamma medel för infrastruktur jämfört med stora delar av landet.
– Det är allvarligt att Karin Helmersson antyder att det här på något sätt ändrar det faktum att Kalmar län länge tillhört förlorarna i de nationella planerna. Hur det ska bli några pengar över till bättre vägar och järnvägar i vårt län i kommande nationella plan, när höghastighetsbanorna fått sitt, återstår för regeringen och Länsunionen att lämna besked om, säger Pär-Gustav Johansson (M).