Annons:

Glennfalk: Vimmerby bör lämna Itsam

IT är integrerad i alla kommunala verksamheter och det gör den så speciell. Det är få andra verksamheter som fungerar så; möjligtvis ett vaktmästeri.

Annons:

Utvecklingen av de digitala möjligheterna var anledningen till att Vimmerby kommun gick med i ITSam. Samma utveckling medför nu att ITSam är gammalmodigt; en gammeldags kommunal IT-avdelning som Vimmerby borde lämna. Man får helt enkelt ta utträdeskostnaderna och de kan tas tillsammans med Kinda, som också borde lämna.

ITSam var ett vällovligt initiativ. Sex kommuner slår samman sina IT-avdelningar i ett kommunförbund. Det blev en kommun på cirka 50 000 invånare och därmed resursstark. Den lilla medlemskommunen kunde få hjälp att dela sina IT-kostnader.

ITSams flytt till Linköping sägs bero på kompetensbrist. Sanningen är säkert mer än det. Men frågan fick Kinda att utreda om ITSam var den mest ekonomiska driftsformen för kommunens IT-verksamhet. Vimmerby kommun borde gjort detsamma. Den tidigare så kritiske oppositionsledaren  Ingela Nilsson Nachtwei ( c) ville bland annat flytta över en hel del IT till molntjänster och ifrågasatte ITSam starkt – idag är hon som ks-ordförande och makthavare tyst i frågan. Och så blir det lätt. Kommer man in i kamratkretsen blir trycket på samarbete och gemensamma ståndpunkter mycket stort.

Helt tjänstemannastyrd

Nej, det är inte enbart på grund av flytten från sina ägarkommuner som jag är kritisk till ITSam. Det beror istället på att jag inte tror på kommunägda fullskaliga IT-avdelningar, vare sig de drivs i egen regi eller i regi av ett kommunalförbund.

Utvecklingen går i så rasade fart att verksamheten helt enkelt måste outsourcas. Det finns enligt min mening några nycklar till en kostnadseffektiv IT-verksamhet, som fortfarande ligger i framkant.

Säg att vi nu lämnat ITSam och startar upp en ny verksamhetsordning.

Som jag ser det blir den helt tjänstemannastyrd, och det av skälet att det är tjänstemännen som ska leverera det politikerna beställt. Det innebär i praktiken att de ansvarar för den digitala detaljutvecklingen i sina verksamheter. Exempelvis i administrationen, i skolan, i äldreomsorgen. Politiken kommer in i respektive nämnd, idag ligger IT under kommunstyrelsen.

Samla upp behoven

Om vi börjar i stadshuset; jag skulle vilja se en uppbyggd beställarkompetens som drivs av en kvalitetsutvecklare. Denne tjänsteman plus en inköpare och en administratör har kommunens förvaltningschefer som uppdragsgivare. Förvaltningscheferna och Kvalitetsutvecklaren är ”motorn” i kommunens digitala utveckling. Det är de som samlar upp behoven vid fronten, och ser möjligheter och kostnadsreduceringar.

Uppdraget blir att omvandla kommunens behov till upphandlingar på den fria marknaden. Det kan göras var för sig eller tillsammans i regionen. Det garanterar kommunen att alltid ha den mest uppdaterade kompetensen tillgänglig, att inte bekymra sig om lokaler och kompetensbrist, att inte behöva ta hänsyn till andra kommuners behov; kort sagt, att knyta upp vitt skilda leverantörer i konkurrens.

Inget eget område

ITSam är mer en teknikleverantör än en utvecklingspartner. Och teknikleverantörer finns det många. När ITSam får problem att rekrytera är det ett problem kommunen slipper om man handlar upp fritt. Kommunens fokus skulle istället till hundra procent ligga i vad man vill handla upp, hur det kan förbättra och effektivisera verksamheten och att man får exakt den kvalité man beställt. Servicedesken på ITSam tillhör de mest uppskattade och mest effektiva. Den servar alla kommunanställda som får datorproblem av vitt skilda slag. Men även en sådan går att handla upp tillsammans med andra leverantörer.

Nej, IT är inget eget område längre. Det är integrerat i all kommunal verksamhet. Därför behövs specialister som bara den öppna marknaden kan ge och som ett kommunalförbund typ ITSam inte kan samla upp.

Det finns mängder av lyckade digitala kvalitetsutvecklare i kommunerna att studera. Man kan börja med att titta på våra grannkommuner. Men framförallt studera vad behoven i våra största kommuner är, och hur de resonerar.

Vet knappt vad man betalar för

Stockholm har en digitaliseringsplan fram till 2040. Man har parkeringsapp som via bilförarnas mobiltelefoner står för en tredjedel av stadens parkeringsavgifter redan. Man har 122 uppkopplade papperskorgar i Vasaparken som själva meddelar när man ska tömmas, med minskade kostnader som resultat. 67 procent av Stockholms alla 2-åringar använder internet idag. Vad kan de ha för förväntningar år 2040?

En kommun är motorn i välfärdsleveransen. Här måste IT vara långt fram, inte bara vad gäller skola, bostadskö och förskolebeläggning, d.v.s. svara på frågor som medborgarna har.

Den framtida välfärdsmotorns alla tjänster är helt digitaliserad. Hur ska man klara det med ett kommunförbund som inte klarar av att rekrytera? Ska man flytta till Kista till slut…?

Svaret finns på den öppna marknaden och då ges också tydlighet till alla förvaltningar vad saker och ting kostar. Genom fakturor.

Idag vet man knappt vad man betalar för… 

Fotnot: Journalisten, entreprenören och f.d. kommunalrådet (M) i Vimmerby (2010-2015) Micael Glennfalk, skriver återkommande krönikor i vår tidning, där synpunkter på politik och samhällsföreteelser lokalt, regionalt och nationellt framförs. Krönikörens åsikter är alltid hans egna. 

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt