Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Glennfalk: Vimmerby bör lämna Itsam

IT är integrerad i alla kommunala verksamheter och det gör den så speciell. Det är få andra verksamheter som fungerar så; möjligtvis ett vaktmästeri.

Annons:

Utvecklingen av de digitala möjligheterna var anledningen till att Vimmerby kommun gick med i ITSam. Samma utveckling medför nu att ITSam är gammalmodigt; en gammeldags kommunal IT-avdelning som Vimmerby borde lämna. Man får helt enkelt ta utträdeskostnaderna och de kan tas tillsammans med Kinda, som också borde lämna.

ITSam var ett vällovligt initiativ. Sex kommuner slår samman sina IT-avdelningar i ett kommunförbund. Det blev en kommun på cirka 50 000 invånare och därmed resursstark. Den lilla medlemskommunen kunde få hjälp att dela sina IT-kostnader.

ITSams flytt till Linköping sägs bero på kompetensbrist. Sanningen är säkert mer än det. Men frågan fick Kinda att utreda om ITSam var den mest ekonomiska driftsformen för kommunens IT-verksamhet. Vimmerby kommun borde gjort detsamma. Den tidigare så kritiske oppositionsledaren  Ingela Nilsson Nachtwei ( c) ville bland annat flytta över en hel del IT till molntjänster och ifrågasatte ITSam starkt – idag är hon som ks-ordförande och makthavare tyst i frågan. Och så blir det lätt. Kommer man in i kamratkretsen blir trycket på samarbete och gemensamma ståndpunkter mycket stort.

Helt tjänstemannastyrd

Nej, det är inte enbart på grund av flytten från sina ägarkommuner som jag är kritisk till ITSam. Det beror istället på att jag inte tror på kommunägda fullskaliga IT-avdelningar, vare sig de drivs i egen regi eller i regi av ett kommunalförbund.

Utvecklingen går i så rasade fart att verksamheten helt enkelt måste outsourcas. Det finns enligt min mening några nycklar till en kostnadseffektiv IT-verksamhet, som fortfarande ligger i framkant.

Säg att vi nu lämnat ITSam och startar upp en ny verksamhetsordning.

Som jag ser det blir den helt tjänstemannastyrd, och det av skälet att det är tjänstemännen som ska leverera det politikerna beställt. Det innebär i praktiken att de ansvarar för den digitala detaljutvecklingen i sina verksamheter. Exempelvis i administrationen, i skolan, i äldreomsorgen. Politiken kommer in i respektive nämnd, idag ligger IT under kommunstyrelsen.

Samla upp behoven

Om vi börjar i stadshuset; jag skulle vilja se en uppbyggd beställarkompetens som drivs av en kvalitetsutvecklare. Denne tjänsteman plus en inköpare och en administratör har kommunens förvaltningschefer som uppdragsgivare. Förvaltningscheferna och Kvalitetsutvecklaren är ”motorn” i kommunens digitala utveckling. Det är de som samlar upp behoven vid fronten, och ser möjligheter och kostnadsreduceringar.

Uppdraget blir att omvandla kommunens behov till upphandlingar på den fria marknaden. Det kan göras var för sig eller tillsammans i regionen. Det garanterar kommunen att alltid ha den mest uppdaterade kompetensen tillgänglig, att inte bekymra sig om lokaler och kompetensbrist, att inte behöva ta hänsyn till andra kommuners behov; kort sagt, att knyta upp vitt skilda leverantörer i konkurrens.

Inget eget område

ITSam är mer en teknikleverantör än en utvecklingspartner. Och teknikleverantörer finns det många. När ITSam får problem att rekrytera är det ett problem kommunen slipper om man handlar upp fritt. Kommunens fokus skulle istället till hundra procent ligga i vad man vill handla upp, hur det kan förbättra och effektivisera verksamheten och att man får exakt den kvalité man beställt. Servicedesken på ITSam tillhör de mest uppskattade och mest effektiva. Den servar alla kommunanställda som får datorproblem av vitt skilda slag. Men även en sådan går att handla upp tillsammans med andra leverantörer.

Nej, IT är inget eget område längre. Det är integrerat i all kommunal verksamhet. Därför behövs specialister som bara den öppna marknaden kan ge och som ett kommunalförbund typ ITSam inte kan samla upp.

Det finns mängder av lyckade digitala kvalitetsutvecklare i kommunerna att studera. Man kan börja med att titta på våra grannkommuner. Men framförallt studera vad behoven i våra största kommuner är, och hur de resonerar.

Vet knappt vad man betalar för

Stockholm har en digitaliseringsplan fram till 2040. Man har parkeringsapp som via bilförarnas mobiltelefoner står för en tredjedel av stadens parkeringsavgifter redan. Man har 122 uppkopplade papperskorgar i Vasaparken som själva meddelar när man ska tömmas, med minskade kostnader som resultat. 67 procent av Stockholms alla 2-åringar använder internet idag. Vad kan de ha för förväntningar år 2040?

En kommun är motorn i välfärdsleveransen. Här måste IT vara långt fram, inte bara vad gäller skola, bostadskö och förskolebeläggning, d.v.s. svara på frågor som medborgarna har.

Den framtida välfärdsmotorns alla tjänster är helt digitaliserad. Hur ska man klara det med ett kommunförbund som inte klarar av att rekrytera? Ska man flytta till Kista till slut…?

Svaret finns på den öppna marknaden och då ges också tydlighet till alla förvaltningar vad saker och ting kostar. Genom fakturor.

Idag vet man knappt vad man betalar för… 

Fotnot: Journalisten, entreprenören och f.d. kommunalrådet (M) i Vimmerby (2010-2015) Micael Glennfalk, skriver återkommande krönikor i vår tidning, där synpunkter på politik och samhällsföreteelser lokalt, regionalt och nationellt framförs. Krönikörens åsikter är alltid hans egna. 

Taggar i artikel

6 kommentarer

Väckarklockan 2019-07-21 21:51:03

”IT på kran” (molnbaserad outsourcing), ”IT är verksamhet och verksamhet är IT” fanns det anställda inom både kommunen och Itsam som förespråkade och drev redan från 2014 och vidare fram till 2016. Ni kan roa er med att gissa vad Glennfalk, då som sittande kommunalråd, och Itsams ledning tyckte om det.

Ni kan gissa hur man behandlade dem som vågade kritisera Itsam och som kom med alternativa, innovativa förslag på både daglig drift för ren överlevnad i verksamheterna och mer strategisk långtgående lösningar för övergripande stordrift och digitalisering i kommunen. De som satte verksamhet före IT, inte tvärtom.

Lyssnade man? Var man tacksam? Tog man tillvara den kompetens, det kontaktnät, den erfarenhet, det engagemang, den drivkraft, den vilja att föra kommunens digitalisering och IT framåt? - gissa en gång.

Vänd nu kappan efter vinden, jo tack, men erkänn då också misstaget. Det för kommunen mycket kostsamma misstaget. Itsam är en skada redan skedd. Kom ihåg vem som bär ansvaret för det.

Kommunanställd 2019-07-22 08:08:02

Tycker att det hedrar Micael Glennfalk att han nu ser vad många påpekade för flera år sedan, och att han vågar visa att han har bytt åsikt. En ursäkt till alla oss som fick ta skit när vi den gången försökte framföra berättigad kritik mot ITsam ska vi nog inte våga hoppas på, men vi kan vara tacksamma att tiden har verkat för oss. Någon gång i framtiden kommer vi nog att få en vettig struktur för IT-upphandlingar i kommunen.

Humm 2019-07-22 09:08:53

Skrattretande att läsa Glennfalks rader då kanske det är just han som ligger bakom ITSAM-inträdet och där med IT-kaoset mest i Vimmerby kommun.

Bo Carlsson 2019-07-22 13:25:20

Det är väl ingen sund och förnuftig människa som vill bli politiker, så att hoppas på bättre i framtiden kan du glömma.

Micael Glennfalk 2019-07-22 19:21:04

Det jag hävdat är följande;
ITsam är en god idé för små kommuner. Den idén är inte längre god då utvecklingen gått ifrån att både egna stora ITavdelningar likväl som förbund. Därför är ITsam inte längre en bra organisation. Man tänker också fel numera.
Det vi misslyckades ned, ITsam och kommunen under min period var fiberutbyggnaden. Jag missbedömde Telias vilja till monopol och befolkningens vilja att ha just Telia. Andra kommuner med eget ägt fiber är mycket framgångsrika.
Rent generellt lyckades varken ITsam och kommunen under min period att kommunicera den nytta ITsam gjorde. Vi misslyckades också med att vara flexibla gentemot användarna. Varför? Otillräcklighet kanske, men också beroende på den politiska strid som stod om både fiber och ITsam. Den var rent skadlig.
Grunduppfattningen rörande att kommunalt fiber är bäst står jag fortfarande för. Framtiden tror jag kommer ge mig rätt där.

Bo Hansson 2019-07-23 11:53:39

Innan ITSANM låg Vimmerby 10 år efter i teknologisk utveckling i sin IT-platform. Nu med ITSAM ligger dom i tiden, ITSAM har hjälpt Vimmerby kommun att göra en enorm förbättring i sin IT-organisation och ifall det skulle vara så att Vimmerby skulle gå ur så skulle dom av samma anledningar som tidigare efter ett tag hamna efter i utvecklingen pga kostnad eller bara ren tjurskallighet att saker ej ska förändras.


Mvh Bo Hansson

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons: