Åbro Bryggeri byter design på en popular ölsort.
Foto: Pressbild
Svensk Starköl är en ljus lager som funnits på hyllorna sedan början av millenieskiftet. Den nya designen är tänkt att ge varumärket ett tydligare uttryck med ambitionen att ta en starkare plats på hyllan, utan att ändra på innehållet.
Det skriver Åbro Bryggeri i ett pressmeddelande. Re-brandingen sker även i samband med lanseringen av kommunikationskonceptet "Hela Sveriges Öl". Kampanjen är framtagen för att förstärka bilden av Svensk Starköl som en öl för alla.
– Med den här re-brandingen vill vi lyfta fram Svensk Starköl som en riktig klassiker på ölhyllan. Den nya designen är framtagen för att återknyta kontakten med våra trogna kunder och samtidigt väcka nyfikenhet hos en ny publik. Att lanseringen dessutom sammanfaller med fotbollslandskamper och midsommar gör tidpunkten ännu mer träffsäker, säger Sofia Sandelius, varumärkeschef på Åbro Bryggeri.
"Modern stilrenhet"
Design och koncept är framtaget av design- och kommunikationsbyrån KNAK och ska präglas av "modern stilrenhet och ett tidlöst formspråk".
De tidigare traditionella inslagen har ersatts med en mer avskalad design där Sveriges färger får ta plats och där syftet är att den gula burken ska vara lätt att känna igen på Systembolagets hyllor.
– Svensk Starköl är i sig ett briljant namn – lika rak och tydlig ville vi att designen skulle vara. En klassisk, avskalad och tidlös ton som talar till en bred målgrupp. Till alla i Sverige som uppskattar en öl. Med kommunikationskonceptet Hela Sveriges Öl ville vi fånga känslan av att inte behöva välja. Det finns så många platser, vyer och berättelser värda att lyfta – därför vänder vi oss till hela Sverige, säger Edvin Holm, vd och AD på KNAK.
Den nya designen rullas ut till utvalda Systembolag under juni månad.